Itsetehty vaniljajäätelö VHH / Keto

Tämä resepti ei sisällä yhtään valkoista sokeria tai lisäaineita. Sopii hyvin vhh tai ketoosiruokavaliota noudattaville, sekä muuhun terveelliseen elämäntapaan. Ohjeessa on karppisokeria, jota löytää halvimmillaan Prismasta. Pussi maksaa noin 8€ ja siinä on 0 imeytyvää hiilihydraattia. Sokeri maistuu mielestäni tosi hyvältä. En meinannut itse sitä ensin löytää, joten kannattaa katsoa sokeriosasto tarkoin.
Löysin itse karppisokeria Berliinin reissulta 2 pussia 10€:lla.

Noin 4 annosta (yhdessä annoksessa 2 isoa palloa)

Aktiivinen valmistusaika noin 30min ja passiivinen 4 tuntia.

Ainekset

4 dl kuohukermaa + 1 tl karppisokeria + ripaus vaniljajauhetta
4 kananmunan keltuaista
0,5 dl karppisokeria
vaniljatanko/ 2 tl vaniljajauhetta

Valmistus

1. Vaahdota kerma, karppisokeri ja ripaus vaniljajauhetta.
2. Vatkaa keltuaiset ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi.
3. Kaavi puolikkaan vaniljatangon siemenet keltuaisseokseen tai lisää loput vaniljajauheesta.
4. Lisää kermavaahto joukkoon varovaisesti nostellen.
5. Pakasta noin 4 tuntia metallikulhossa, valmiissa annoskipoissa tai jämäkässä muovirasiassa.

Tee massasta palloja jäätelökauhalla. Tarvittaessa kasta jäätelökauha lämpimään veteen, jos jäätelö ei tunnu irtoavan. Tästä jäätelöstä oli itsellä 4 tunnin jälkeen tosi helppoa tehdä palloja. Seuraavana päivänä se oli jo niin kovaa, että jäätelökauha vääntyi. Joten odottelethan hetken, että pääset jäätelökauhalla kauhomaan.

Tarjoile sellaisenaan, rouhi päälle sokeritonta suklaarouhetta, tai lisää  muutama vadelma. Mielestäni tämä on parempaa kuin kaupan jäätelö. 

Vinkit

  • Nopeamman tuloksen voit saada jäätelökoneella noudattaen jäätelökoneen ohjeita.
  • Voit laittaa vaniljatankojen sijaan vaniljajauhetta, joka tulee halvemmaksi.
  • Annos sisältää noin 2,3 hh.
  • Ylijääneet valkuaiset voit käyttää vaikka marenkiin tai seuraavan aamun munakkaaseen.
  • Voit laittaa sokeria enemmän, jos pidät erityisen makeasta. 
  • Vispikermalla tai laktoosipitoisella kuohukermalla voit saada jäätelöön puhtaamman valkoisen sävyn. Itse käytin tässä laktoositonta kuohukermaa ja huomasin että jähmettyessään se muuttui hiukan kellertäväksi.


Ravintosisältö koko ohjeessa:
Imeytyviä hiilihydraatteja 2,3 g
Rasvaa 38,5 g
Kaloreita 386
Proteiinia 5,3 g

Lähde: oma kokeilu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *