Ketogeeninen ruokavalio ja Fitfarmin Keto49 valmennus

Pitkän blogitauon jälkeen saatte ihan ensimmäisenä asiaa ruokavaliosta, jota on paljon kyselty. Meille tuli kuukausi sitten toinen kissa, joten kaikki aika on mennyt totuttaessa kissoja toisiinsa ja kouluttaen uutta kissaa talon tavoille. Instaan tulee postailtua useammin päivityksiä lipödeemasta etenkin tarinoihin, joten sieltä ehdottomasti kannattaa seurata kuulumisia. Instaan pääset tästä linkistä ja myös sivun alareunasta.

Itsellä on kokemusta kaikista mahdollisista dieeteistä ja ruokavalioista. Oon kokeillut Nutrilett kuureista lähtien ihan kaikkea. Nyt kokeilin Fitfarmin Keto49 valmennusta, joka maksoi 49 euroa. Valmennuksella sai valmiit ruokasuunnitelmat, treeniohjeet ja nettisivuilla oli myös muutamia ruokaohjeita. Valmennuksen kesto oli 7 viikkoa ja kalorit valmennuksen ajan n. 1400kcal/päivä.

Valmennukset plussat ja miinukset

Kova päänsärky tuli 1.päivänä ja kesti 5 päivää. Järkyttävä jalkasärky tuli kun pääsin ketoosiin parissa päivässä. Magnesiumin ja lisäsuolan ottaminen auttoi jalkasärkyyn. Unentarve väheni ja pärjäsin 6-7 tunnin yöunilla kun ennen olen tarvinnut unta 8 tuntia. Nukuin tosi syvää, rauhallista unta, kun taas ennen saatoin heräillä vähän väliä.

Vaikeinta on ollut syödä rasvaa, koska itsehän en pidä yhtään rasvaisesta ruuasta. Nyt joku voi miettiä miksi ihmeessä aloitin ruokavalion jos vihaan rasvaa. Aloitin ketogeenisen, koska olin vakuuttunut muitten tuloksista ja tätä suositellaan lipödeeman hoidossa. Päädyin ottamaan oliiviöljyt shottilasista, koska valmiissa ruuassa se olisi maistunut omaan makuuni kamalalta. Avokadoa yritin opetella syömään monta päivää. Avokado ei kuitenkaan mennyt alas yökkäilemättä, joten korvasin sen toisella rasvanlähteellä. Valmennus sisälsi paljon manteleita ja pähkinöitä, mutta onneksi rakastan niitä yli kaiken. Niistä oli myös helppo tehdä mantelileipäsiä.

Valmennus ei sisältänyt maitotuotteita, joka oli itselle suuri plussa. Maitotuotteita ei suositella yleisesti lipödeemaa sairastaville, koska maitotuotteet voivat lisätä matala-asteista tulehdusta kehoon ja voivat lisätä lipödeemarasvaa. Itselle maitotuotteet aiheuttaa lisäksi aknea., joten en käytä niitä säännöllisesti.

Tyypilliset omat lounas tai päivällisannokset (lisäksi oliiviöljyä)

Aamupala: chiasmoothie
Lounas: vihreä salaatti, jossa esimerkiksi tonnikalaa
Päivällinen: lämmin ateria, joka esimerkiksi uunissa paistettua lohta ja kesäkurpitsaa.
Iltapala: mantelisämpylää salaatilla ja kurkulla

Söin pelkkiä vihreitä kasviksia kuten ruusukaalia, jääsalaattia, pinaattia, kesäkurpitsaa ja kukkakaalia. Tomaatit ja paprikat olivat valmennuksen ajan kiellettyjä, koska valmennus oli erittäin tiukka hiilarimäärältä. Söin paljon tonnikalaa, lohta ja kanaa.

Tulokset ja valmennuksen jälkeen

Painoa lähti 5kg. Alkupaino 60,5kg. Valmennuksen päätyttyä paino 55,5kg. Mitat pieneni vatsasta useita senttejä. Eniten muutoksia vatsan ja käsien alueella. Olen tyytyväinen että kokeilin ketogeenistä ja sain siitä paljon vinkkejä jatkoon. Nykyään minulle riittää pienemmät annokset ruokaa, koska ketogeenisellä annokset olivat kovin pieniä.

4 viikon valmennuksen jälkeen itsellä alkoi olla lihakset jo niin heikossa kunnossa etten kyennyt enää 5 viikon jälkeen jatkamaan ketogeenisellä. Sanotaan että elimistölle pitäisi antaa aikaa, mutta tiedän että oma kehoni ei tule tiukkaan ketoiluun tottumaan. Jatkan nyt jälleen RAD-dieetillä, josta voit lukea täältä. RAD on myös yksi suositeltava lipödeeman hoidossa ja sillä olen mennyt aiemminkin.

Keto49 valmennus on dieetti, ei loppuelämän ruokavalio. Keto49:lle on vaihtoehtona Keto365 valmennus, joka ei ole niin tiukka. Monelle muulle keto on sopinut ja kokeilemalla selviää sopiiko tämä juuri sinulle. Valmennukset saa ostettua Fitfarmin sivuilta. Muita ketogeenisiä valmennuksia on esimerkiksi Anni Sirviön Keto Kickstart tai Rouva Keton Hyvä Olo – valmennus. Ketogeenisen voi myös aloittaa omin ohjein, mutta itse en sellaista suosittele ellei siitä ole kokemusta ja riittävästi tietoa.

Lipödeema ja laihduttaminen

Lipödeemarasvaa ei ole mahdollista saada pois dieetillä. Sen sijaan meillä monella lipödeemaa sairastavalla on lipödeemarasvan lisäksi tavallista rasvaa, joka on mahdollista saada pois kehosta. Ketogeenisellä voi saada myös ihoa tasaisemman näköiseksi, vaikkei paino juurikaan putoaisi. Ketogeeninen voi sopia sinulle ja voit saada sillä hyviä tuloksia. Olen itse myös tyytyväinen omiin tuloksiin. Pelkkää vaakaa ja peilikuvaa ei kannata tuijotella vaan kaikista tärkeintä on hyvä olo sisäisesti.

Tämä postaus ei ole sponsoroitu. Seuraavaksi laitan postauksen Hivamat laitteesta, jolla olen saanut huikeita tuloksia reisien tasoittumiseen.

Tiedoksi!

Tiesithän, että Facebookissa on oma luottamuksellinen vertaistukiryhmä lipödeemaa sairastaville. Ryhmä on ainoastaan lipödeemaa epäileville, lipödeemaa tai lymföedeemaa sairastaville.  Ryhmään ei hyväksytä alan ammattilaisia. Vastaathan liittymispyynnön yhteydessä esitettyihin kysymyksiin. Tässä linkki ryhmään: https://www.facebook.com/groups/2016606295334135/

2 kommenttia artikkeliin “Ketogeeninen ruokavalio ja Fitfarmin Keto49 valmennus

    1. Hei! Itse laitoin ihan vaan 3-4 mansikkaa makua antamaan, koska jos olet ketogeenisellä niin niitä marjoja ei kovin paljoa voi syödä ja mansikat voivat painaa paljon. Voi käyttää myös muita marjoja noin puoli kourallista.
      Ohje:
      3-4 kpl mansikoita
      1 rkl chiasiemeniä (liota 1dl vedessä koska paisuvat)
      3 dl Alpron makeuttamatonta mantelimaitoa
      ripaus makeuttamatonta vaniljajauhetta
      1 dl Alpron makeuttamatonta soijajogurttia
      pari jääpalaa

      Kaikki blenderiin ja nauti 🙂

      PS. pahoittelut viivästyneestä vastauksesta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *