Miten laihdutin 30 kg?

Tästä on apua lipödeemaa sairastaville ja muille terveellistä elämäntapaa tavoitteleville.


Minulta kysytään tosi usein miten laihdutin, kun mainitsen painaneeni joskus 89 kiloa 163cm pituisena. Monet eivät millään usko minun painaneen niin paljon.

Miten aloitin?

  1. Päätin, että NYT laihdutan ja onnistun siinä. Tämä on kaikista oleellisin päätös ja tämä päätös sinunkin tulee tehdä. Stressi voi hidastaa laihtumisprosessia. Jos et usko onnistuvasi, en minäkään valitettavasti usko sinun onnistuvan siinä. Eihän kukaan mene tärkeään kokeeseenkaan niin, että päättää epäonnistua? Valmistaudut silloin kokeeseen kunnolla ja päätät onnistua, koska haluat hyvän arvosanan, vai mitä? Samoin on myös laihdutuksen osalta. Sinun pitää olla itsevarma, valmistautua kunnolla ja tehdä päätös että onnistut.
  2. Päätin lopettaa kaikki herkut, roskaruuan, sokerin, vehnäjauhon ja vähensin hiilareita. Lopetin ne, koska päätökseni oli niin vahva. Taisin syödä max. yhden leivän päivässä ja joskus riisiä lämpimällä ruualla. En missään nimessä syönyt viljaa jokaisella aterialla. En usko, että ihminen tarvitsee niin paljoa viljaa ja itse en viljapitoisella ruokavaliolla saanut mitään tuloksia. Olen kokeillut kaikki mahdolliset dieetit ja ne eivät toimi. Sen pitää olla pysyvä elämäntapa. Älä aloita sellaista ruokavaliota mitä et aio ylläpitää tulevaisuudessa.
  3. Lenkkeilin aina aamuisin pyöräillen 4-7 km. Tein kotona vatsalihaksia ja kävin uimassa kerran viikossa.Valitsin hissin sijasta portaat, kun olin saanut painoa pois ja alussa liikkuminen oli tosi vaikeaa, kun massaa oli niin paljon.
  4. Poistin elämästäni kaikki stressaavat tekijät ja myrkylliset ihmiset. Keskityin elämään positiivisesti ja minulla oli valtava motivaatio.
  5. En käynyt alussa puntarilla. Vasta 2-3 viikon jälkeen aloin käymään puntarilla kun aloin huomaamaan muutoksia. Sen jälkeen kävin säännöllisesti joka perjantai samaan aikaan puntarilla.
  • Alla olevissa kuvissa olen minä vuonna 2007. Mitat 163cm/89kg. Sairastin jo silloin lipödeemaa ja laihdutin noin vuodessa 59 kiloon.

    Mitä ovat valmistelut mitä tarvitset?

    • Päätä, mikä ruokavalio on sinulle sopivin. Ihmiset ovat yksilöitä ja kaikki ruokavaliot eivät sovi jokaiselle.
    • Opiskele aloittamastasi dieetistä riittävästi. Suoraan ei kannata hypätä tuntemattomaan, jos ei ole mitään tietoa kyseisestä dieetistä.
    • Hävitä tai lahjoita pois kaikki herkkuvarastot, jos tiedät ettei sinulla ole itsekuria.
    • Suunnittele viikon ruokalista ja tee ostoslista
    • Osta 7 päivän ruuat ennakkoon jääkaappiin ja kaappeihin. Kasviksia ja muuta helposti pilaantuvaa voi käydä aina ostamassa lisää.
    • Päätä, ettet mene nälkäisenä kauppaan. Syö aina ensin kauppaan menoa.
    • Mieti, mitä valmistat, jos makeanhimo iskee. Tänne blogiin on tulossa runsaasti terveellisiä leivontaohjeita tulevaisuudessa, joita kannattaa hyödyntää. Suosittelen kyllä, että alkuun lopetat kaikki ns. terveellisetkin herkut ainakin 2 viikoksi, mukaanlukien hedelmät. On tutkittu, että hedelmät voi lisätä makeanhimoa.
    • On hyvä tsekata ferritiini ja kilpirauhasarvot, jos sinulla on ollut vaikeuksia laihduttamisen kanssa.
    • Muista vitamiinilisät ja juoda vettä riittävästi. Vähintään 2 litraa!
    • Osta tummaa suklaata pahimpaan makeanhimoon. Itselläni riittää yksi pala yli 70% kaakaopitoista suklaata makeanhimoon ja se ei laihdutusta taatusti kaada.
    • Ota ympärillesi läheisiä, jotka tukevat sinua prosessissa.
    • Liiku päivittäin edes 10 min, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä.  Sanotaan, että oikea ruokavalio on 70% dieetistä ja loput tulee liikunnasta. Myös petipotilaan on mahdollista laihtua, mutta se voi olla paljon hitaampaa.

    Ei dieetti vaan pysyvä elämäntapa

    Mikään dieetti ei tuota KENELLEKÄÄN pysyvää lopputulosta. Uuden terveellisen elämän pitäisi olla elämäntapa, ei lyhytaikainen dieetti. Esimerkiksi, älä aloita rasvatonta dieettiä, jos rakastat rasvaa. Ruokavalion pitäisi säilyä sinulla loppuelämän painonpudotuksen jälkeen.  Tavoitteen saavutettua sitten lisäät annoskoon määrää ja ehkä voit joskus pitää niitä herkkupäiviä, jos ne sinulla pysyy rajoissa.
    Itse en lukeudu niihin, jotka eivät koskaan napostelisi tai pitäisi herkkupäiviä. Elämä olisi niin itselleni tosi kurinalaista ja tylsää. Edelleen minulla on silloin tällöin näitä harvoja nautintohetkiä, jotka pitää vaan pystyä pitämään satunnaisina, eikä jättää putkea päälle.




    Miksi lihoin?


    Jalkani leikattiin ja toipuminen kesti pitkään. Tilasin monesti kotiin roskaruokaa ja söin käytännössä pelkkää hiilaria jatkuvasti. “Ruokavalioon” kuului pizzan lisäksi karkit, sipsit, keksit ja suklaat. Jalkani olivat kipeät, joten helpoin tapa itselle oli tilata kotiin ruokaa ja napostella sokeria päivän mittaan. En teini-iässä lihonut vaikka tein mitä, joten ajattelin että tilanne olisi sama myös 18-vuotiaana. No eipä ollut. Ja painoa tuli nopeasti lisää 30kg. 

    Mitä virheitä tein laihdutuksen aikana?

    1. Söin tosi pitkään samaa ruokaa. Aamupalalla söin jogurttia ja marjoja. Lämpimällä ruualla kanaa kasviksilla ja riisillä. Se ei pidemmän päälle toimi, kun alkaa kyllästymään. Esimerkiksi parsakaalia en kykene vieläkään syömään, kun söin sitä muutama vuosi sitten niin paljon.
    2. En maustanut ruokaani. Mausta ruokasi! Laihduttaminen ei tarkoita sitä, että syöt kuivaa mautonta ruokaa. Marinadeja ja kastikkeita on tosi helppo tehdä itse.

    Laihduttaminen voi viedä enemmän aikaa ja vaivaa ruuanlaittoon. On hyvä kuitenkin miettiä, onko loppuelämän terveys ja hyvinvointi tärkeämpää? Nykyään käytetään tosi paljon aikaa somessa (syyllistyn toki tähän itsekin), mutta aikaa sitten ei löydy tärkeisiin asioihin.

    Aina lipödeemapotilas ei onnistu laihduttamaan yhtäkään kiloa ja älä silloin syyllistä itseäsi. Olet ainakin yrittänyt parhaasi ja sitä on kokeiltu. Olet arvokas ihminen huolimatta mitä painat! Muista aina arvostaa itseäsi!

    Tässä vielä linkki postaukseen mitä terveellisiä ruokavaliota itse suosittelisin https://www.avabella.fi/ruokavalio-lipodeeman-hoidossa/

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *