Ruokavalio lipödeeman hoidossa

Ruokavaliot:

Anti-inflammatorinen eli tulehdusta vähentävä ruokavalio, kutsutaan myös Andrew Weil’in ruokavalioksi:

Muistuttaa hyvin paljon välimeren ruokavaliota, jossa suositaan paljon kalaa, oliiviöljyä, pähkinöitä, kasviksia ja palkokasveja. On hyvä valita mahdollisimman paljon luomua ja tuoreita aineksia. 

Suomentamani ruokapyramidi kertoo hyvin, mitkä ovat suositusten listalla: 

Täältä lisää anti-inflammatorisesta ruokavaliosta: 

Anti-inflammatorinen eli tulehdusta vähentävä ruokavalio

Ketogeeninen ruokavalio:

Pääosa ruokavaliosta koostuu pelkistä proteiinituotteista, eli eläinkunnan tuotteista ja vihreistä kasviksista. Ketoosissa hiilihydraatteja syödään alle 20g/pvä. Elimistö menee ketoosiin, kun kehon hiilihydraattivarastot ovat niukat tai tyhjät. Silloin maksa alkaa käyttää elimistön rasvavarastoja aivojen tarvitseman glukoosin tuotantoon, edistäen näin rasvan palamista ja laihtumista.

Monet lipodeemapotilaat ovat saaneet tällä pois useita kiloja ja kivut hallintaan.  

Täältä lisää ketogeenisesta ruokavaliosta:

Ketogeeninen eli hyvin vähähiilihydraattinen ruokavalio oli tehokas tyypin 2 diabeteksen hoidossa

Paleo-ruokavalio:

Perustuu kivikauden, esi-isiemme ruokavalioon. Ajatuksena että kehoamme ei ole tarkoitettu prosessoimaan sitä ravintoa, jota suurin osa meistä tänään syö. Väärä ruokavalio ilmenee ns. elintasosairauksina. Paleo on gluteiiniton, laktoositon ja sokeriton ruokavalio. Ruokavalio sisältää lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja. 
Tästä ruokavaliosta minulla ei ole omakohtaista kokemusta.

Täältä lisää Paleosta: 

OMAT KOKEMUKSET: 

Ketogeeninen ruokavalio ei sopinut minulle lainkaan. Noudatin ohjeita, mutta vatsani oli turvoksissa ja pahassa ummetuksessa. Oli huono olo, päätä särki usein ja huomasin että hiuksia lähti irti paljon. Ruokavalio tuli myös todella kalliiksi, koska eläinkunnan tuotteet ovat kalliita. Painoni ei tippunut ollenkaan, enkä huomannut kivuissa eroa. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan, jos kärsii suurista kivuista, tai on paljon ylipainoa. 

Anti-inflammatorinen eli tulehdusta vähentävä ruokavalio: Olen tällä ruokavaliolla edelleen ja sopii minulle erittäin hyvin! Syön noin 1-2 kertaa kuussa naudanlihaa ja maksaa. Muutoin syön pääruualla kanaa, kalkkunaa, kalaa, linssejä tai kikherneitä. Pääruuan kanssa en yleensä syö mitään hiilaripainotteista, vaan hiilarit painotan aamupalaan. 

Esimerkki päivän ateriastani:

Aamupala klo 10: täysjyväruishapankorppuja 4 kpl, vähän oivariinia ja kermajuustoa
Lounas klo 13: viher / tonnikala / katkarapu / mozzarellasalaatti
Välipala: hedelmiä tai marjoja
Illallinen: lämmin ateria vaihtelevasti keittoja / kanaa kasviksilla / lohta tms
Iltapala: hedelmiä/marjoja, suolattomia pähkinöitä, taateleita ja joskus Lidlin kreikkalaista jogurttia
+ päivittäin 2-3 litraa vettä! 

HUOMIOI:

Joku ruokavalio voi sopia yhdelle hyvin, mutta toiselle ei taas ollenkaan. Kuuntele kehoasi! Jos haluat kokeilla uutta ruokavaliota, käytä siihen aikaa. Jos se silti ei tunnu sinulle sopivan, älä jatka sitä enää. Mikään dieetti ei ole pysyvä lopputulos, vaan siitä pitäisi tulla elämäntapa! Jos et usko pystyväsi olemaan esimerkiksi ketogeenisellä ruokavaliolla loppuelämääsi, en sitä sitten oikein suosittele. Kaikki lähtee sisältä sinusta itsestä. Jotkut lipodeemapotilaat eivät kipujen vuoksi siedä yhtään grammaa sokeria, jolloin sitä en myöskään heille voi suositella, koska terveys on tärkein!
Mikäli sairauden kivut sallivat sokeria, silloin pienet herkuttelut piristävät arkea ja saavat jaksamaan eteenpäin. Herkuttelut voi sallia, jos se pysyy kohtuuden rajoissa ja siitä ei tule päivittäistä kierrettä! Muista, että on kyse sinun kehostasi, joka on arvokas!

Laitathan viestiä, jos haluat jostain enemmän tietoa, tai on mielessä jokin aihe mistä haluaisit postauksen. Suomennan myös mielelläni lisää englanninkielistä lipödeema-aiheista tekstiä.

EDIT: Olen muuttanut ruokavaliotani, koska huomasin että nykyisellään se keräsi nestettä, rasvaa ja sai minut toisinaan turvonneeksi. Nykyään olen taas VHH-ruokavaliolla, johon sain paremmat ohjeet. Voin nyt paremmin kuin koskaan. Combona minulla myös on osittainen päiväpaasto. Syön aamupalan aikaisintaan klo 11

Uusi esimerkki päivän ateriastani:

Aamupala klo 11-14 aikaan
Oliiviöljyssä paistettu 3 valkuaisen ja 2 keltuaisen munakas, sekä puolikas tomaatti ja Lidlin mozzarellapallo

Illallinen klo 18-21 aikaan
Graavilohta, vihreää salaattia, paprikaa, vuohenjuustoa, oliiviöljyä, muutama maapähkinä

Iltapala noin klo 22-23 aikaan

Smoothie, jossa luomu mantelimaitoa, kreikkalaista 10% jogurttia, mustikoita ja MSM-jauhetta 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *